Rozmýšľali ste niekedy nad tým, akým spôsobom sa robia testy pneumatík? Zo štítkov na nich sa dozviete o valivom odpore, priľnavosti a hlučnosti. Ako však dospeli výrobcovia pneumatík k týmto údajom?
Priľnavosť pneumatík na mokrej a zamrznutej vozovke
Letné pneumatiky a ich priľnavosť na mokrej vozovke
Priľnavosť pneumatík na mokrej vozovke sa robí na zavlažovanom cestnom okruhu. Test pneumatík na tento parameter sa opakuje niekoľkokrát, aby bola pneumatika otestovaná až na jej hranicu. Pri teste sa striedajú rôzne sady pneumatík a dokonca jazdcov. Všetky jazdy sa navzájom vyhodnocujú a porovnávajú. Čím viac jázd sa vykoná, tým presnejšie sú merania. Zväčša sa jazdí až deväť okruhov. Jazdci, ktorí sa podieľajú na testovaní, vedia subjektívne ohodnotiť aj nakláňanie pneumatiky pri maximálnej rýchlosti alebo strácanie pneumatiky v zákrutách a iné jazdné vlastnosti. Všetky pneumatiky sú pri každom teste anonymné až do záverečného vyhodnotenia. Na základe toho môžeme povedať, že označenie pneumatík podľa priľnavosti na mokrej vozovke je smerodajným údajom.
Zimné pneumatiky a ich správanie sa na ľade a snehu
Od roku 2021 sa na štítkoch bude musieť používať aj označenie pneumatík z hľadiska priľnavosti gúm na snehu a ľade. Testy pre zistenie jazdných vlastností pneumatík na snehu sa vykonávajú na klziskách s konštantnou povrchovou teplotou. Takýto povrch sa najviac podobá zľadovatenej ceste. Pri teste pneumatík a ich chovania sa na snehu je jazda prevádzaná v exteriéry na ujazdenom snehu. Zväčša sa testy praktizujú počas skorého rána. Sneh sa upravuje tak, aby bol pri každej jazde v stave pred prvým testom. Ide teda o nepoužívaný povrch snehu. Testy sa opakujú až päť dní po sebe, aby sa pneumatiky mohli odskúšať v rôznych jazdných dráhach.
Hlučnosť a valivý odpor pneumatík
Hlučnosť pneumatík
Hlučnosť sa zisťuje z vnútorného prostredia vozidla a aj zvonku. Test vo vnútri automobilu robia dvaja jazdci súčasne. Pri jazde sa brzdí z vyššej rýchlosti do nižšej. Pri zisťovaní hluku, ktorý spôsobujú pneumatiky vonku, sa vníma hlavne hlasitosť t.j. hladina zvuku v decibeloch. Testy sa opakujú najmenej trikrát v rôznych druhoch prostredia.
Valivý odpor pneumatík
Iste chcete, aby mali vaše zimné i letné pneumatiky vlastnosti, ktoré znižujú spotrebuje pohonných hmôt. To vám zabezpečí ich nižší valivý odpor. Pri teste sa jazdí minimálne trikrát nemenenou rýchlosťou 100 km/h na trati dlhej vyše dvoch kilometrov. Pri opakovaní testov sú pneumatiky riadené v rôznom poradí, aby sa zistili, čo najpresnejšie výsledky pri rôznych podmienkach.