Ako keby tých zlých správ o zdražovaní nebolo dosť, prenikla z politických kuloárov informácia o obmedzení vodičov so spaľovacími motormi. Pripravujú sa zákony, ktoré by mali do centra miest zakázať vjazd automobilom s dieslovým motorom alebo dokonca zakázať vjazd všetkých vozidlám so spaľovacími motormi.
Buď úplný zákaz, alebo spoplatnenie vjazdu
Snahou EU je úplne odstavenie vozidiel so spaľovacími motormi. Preto pre nás pripravujú zákony typu zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi alebo najnovšie zákaz vjazdu týchto vozidiel do centra veľkomiest. EU sa bráni tým, že preplnené centrá miest už nestíhajú nápor automobilov, ktoré prichádzajú do mesta len na niekoľko hodín. Bezemisné zóny by znamenali úplný zákaz vjazdu iných ako elektromobilov. Možnosťou je za vjazd platiť. Samozrejme, že čo navrhne EU, toho sa chytí aj slovenská vláda. Tá chce držať krok v snahe o nulové emisie a na stole je návrh Akčného plánu elektromobility. Všetky krajiny bránia tento zákon tým, že nejde o postih pre motoristov so spaľovákmi, ale výhoda pre majiteľov elektrických vozidiel. Lenže kúpiť si elektrické vozidlo stojí viac ako keď kúpite pneumatiky Kormoran pre celú ulicu alebo najlepšie zimné pneumatiky pre všetkých zamestnancov vašej firmy.
Úplný zákaz pre autá s dieslovým motorom
V návrhoch zákonov sa uvažuje aj možnosti, že nie všetky autá so spaľovacím motorom budú mať vjazd do miest zakázaný. Jedným z návrhov je zákaz len pre dieslové vozidlá. Znamenalo by to, že automobil necháte pred bránami mesta a do centra sa zveziete na bicykli alebo mestskou dopravou. A náklad, ktorý vozia strešné boxy Northline preložíte do obrovského batoha. Istú nádej prináša jedna časť zákona, ktorá vraví, že zákaz by mali v rukách samosprávy. Samosprávy môžu zákazy ignorovať a púšťať do miest všetky vozidlá bez rozdielu.
Iné smelé bezemisné plány
Okrem zákazu vjazdu iných ako elektromobilov do miest, by mali byť tieto vozidlá zvýhodnené aj iným spôsobom. Napríklad zníženou sadzbou za parkovanie na dočasných i trvalých parkovacích miestach. Zvažuje sa tiež možnosť vytvorenia parkovísk len pre elektrické vozidlá. Ďalším postihom pre spaľovacie vozidlá by bola nižšia rýchlosť na diaľniciach. Vo vyznačených úsekoch ciest by v plnej rýchlosti jazdili len elektromobily. Keďže na slovenských cestách jazdí málo elektromobilov, uvažuje sa pre nich o povolení jazdy v pruhoch určených pre autobusy. Poslednou výhodou pre elektrické vozidlá bude nižšia cena diaľničných známok. Je otázne či tieto výhody alebo sankcie budú mať význam, keďže pre našinca majúceho hlboko do vrecka je elektrické vozidlo nereálnou investíciou.