Freshmarket pri Rožňavskej, nová prevádzka, o ktorej z vonka veľa prechádzajúcich ani netuší, že je v plnej prevádzke, zaujme svojim rozsahom, ponukou, tak trochu aj cenami, no hlavne kvalitou. Väčšina prevádzok sa totiž môže pýšiť originálnymi inováciami, postupmi, imidžom, názvom, logom, postupmi, chuťami a do toho ešte aj zostaveným lístkom. Niektoré gastronomické pravidlá sú tu porušené, no len preto, aby dali vzniknúť pravidlám novým a otvorili cestu novinkám.
Od Freshmarketu už z názvu návštevník očakáva, že narazí na čerstvé potraviny. Miestne steaky a šaláty v dolnej aj hornej časti úspešne potvrdzujú túto domnienku. Predaj čerstvého ovocia a zeleniny na prízemí nie je predajom veľkoskladových produktov, ale skutočných originálne voňajúcich a chutiacich plodinách. Potom všetkom pôsobí ako päsť na oko niekoľko prvkov, ktoré prekážajú… alebo sa len do celého prostredia nehodia.
Sieťky na vlasoch? Len ak za socializmu
Na to, aby niekto mohol pracovať v potravinárstve, potrebuje zdravotný preukaz spôsobilosti, zároveň musí dodržiavať pravidlá obliekania a zahaľovania niektorých miest podľa zamerania práce. Ak však nachádzate kuchára, ktorý si šúcha lúpajúcu sa pokožku nad nádobou so šalátom, také miesto opustíte. Dlhé vlasy sú krásne, povedzme že pre niekoho sú krásne aj tie mužské. V kuchyni však vedia byť zradné, no nepodarí sa vám nájsť sieťky na vlasoch, či iné ich zabezpečenie, aké je ešte aj dnes v používaných učebniciach technológie prípravy jedál z čias socializmu. V jednej prevádzke prekvapili deti zamestnancov priamo v kuchyni pri pokladni, ktoré sa pohybovali, surfovali na mobile, či sem tam niečo priniesli spotenému kuchárovi.
Jedálny lístok a ponuka jedál vždy rôzna
Na tomto mieste vás prekvapí, že každý podnik má iný štýl ponuky jedál. Kým niekde celú ponuku nájdete na jedinom hárku papiera a skladá sa z piatich rôznych jedál, inde ich je kvantum. Trochu zavádzajúco pôsobí vietnamský podnik, v ktorom na obrázkoch je niečo, čo nevyzerá ako to na vašom tanieri. Aj prílohy sú vyobrazené iné, rovnako ako zdobenie a vzhľad mias, rezancov a iných surovín. Ak už ste vo Freshmarkete, očakávate fresh. Kým niekde je tlačenica, inde prázdno. Dokonca sú aj miesta, kde je prázdno preto, že nikoho v nich nevidno, prípadne len chýba úsmev a umenie pozdravu, či záujmu o zákazníka. Ešte že týchto miest je tak málo. Pri vietnamskej reštaurácií je však rušno. Pôvodná myšlienka pri prvej testovacej návšteve bola zistiť, čím je toto miesto tak významné.
Zrejme to boli ceny, ktoré boli určite nižšie, než v okolitých podnikoch. Pri objednávke jedla z obsluhujúcej a blokujúcej cudzinky vypadol názov iného jedla, než som objednával. V záujme nedohadovať sa vyskúšať, či mi osud pri návšteve Freshmarketu nadelí, hovorím si že dobre. Sama od pokladne narabajúc s peniazmi, odišla dozadu k mraziaku, vybrala ťing-jang-ling polotovar na ktorom odstrihla balenie a vysypala priamo do prepáleného oleja. Výsledná chuť produktu mala ďaleko od Freshmarketu, za aký ho pre jeho imidž mám. Keďže už samotný polotovar ani neobsahoval mäso, ale len mäsovú penu podobnú, ako používa McDonald’s pre nugetky z dôvodu absolútne presnej gramáže a tvarovateľnosti, viem, že sa v budúcnosti vyhnem konkrétnemu jedlu a zrejme aj podniku. Tričká, v ktorých po záverečnej odchádzajú domov a ráno zrejme aj prichádzajú niektorí zamestnanci späť, by sa aspoň v reštaurácií patrilo vymeniť za štýlové firemné. Veď aj takýto prvok tvorí výborný imidž. Niečo také ako firemná identita, dôraz na kvalitu a čistotu je našťastie vo zvyšku Freshmarketu naďalej na prvom mieste.
Otestujeme opäť niečo nové aj nabudúce.