Bicykel vie v Bratislave naozaj ušetriť čas. Počas letných mesiacov je naozaj na našich cestách vidieť viac tých, ktorí šliapu na vlastný pohon. Nie len že šetria životné prostredie, šetria aj na doprave, ktorá rastie ako na strane MHD, tak aj na benzíne, hoci ten má kolísavé ceny.
V konečnom dôsledku však ani parkovné nie je zanedbateľné a tých osem eur a viac, podľa miesta parkovania, sa dá niekedy ušetriť práve bicyklom. Jedna vec je, že bežný Bratislavčan si bicykel chce zadovážiť, druhá vec je, či vôbec pozná predpisy, ktoré sa ho týkajú. Keďže mnohých vidieť zvoniť na chodníkoch, aby im uhli chodci, o predpisoch väčšina z nich nevie nič, rovnako ako samotná polícia, ktorá cyklistov na chodníkoch nepokutuje a nestíha.
Miesta priechodné pre bicykel
S bicyklom sa dá ísť takmer kamkoľvek. Nežiaduce sú na peších zónach, ktoré sú skrátka pre peších. Rovnako nie sú žiadané na chodníkoch, pretože sú pre chodcov. Cyklista je chodcom hneď ako zosadne. Pre bicykel má hlavné mesto na viacerých miestach dnes už aj vyhradený pravý okraj vozovky s jasným značením. Po zrekonštruovaní Štúrovej ulice sme sa dočkali aj tam vyznačených okrajov aj farebne, hoci tam sa objavuje niekoľko miest, ktoré môžu byť v prípade nepozornosti riskantné. Vo všeobecnosti je však pre bicykel ľavý okraj ciest. Keďže v Bratislave je veľa vozidiel parkujúcich na okrajoch, je dôležité dávať mimoriadny pozor na autá vychádzajúce, parkujúce, či otvárajúce dvere. Nie je ničím vzácnym stret otvorených dverí a cyklistu.
Čas je dôležitý
Preprava autom je rýchlejšia na dlhšie vzdialenosti cez neproblémové úseky. Naopak miesta ako je Vrakuňa, niektoré lokality zo smeru z Devínskej Novej Vsi a Devína, Karlovky a aj v rámci centra, sa môžu nakoniec oveľa skrátiť na bicykli. Najmä cez ranné zápchy a po 16:00 hodine. Predbiehanie stojacej kolóny vozidiel je skvelý zážitok, hoci pre pľúca namáhané pri jazde je to jedno z najhorších miest. Výfuky motorov a oxid uhoľnatý pľúcam pochopiteľne škodia. Keď sa presúvate do práce, základ je vymerať správny čas, alebo naplánovať rezervu. Aj práca je pre každého dnes uponáhľaná. Bicykel je nástrojom na ventilovanie stresu, vybitie energie, posilnenie svalov, no robíte tým niečo aj pre okolie. To je však už tak omieľaná ekologická téma, že je to každému dobre známe.
Trasa z Vrakune do centra môže byť mimo prázdnin aj viac ako 40 minút. S bicyklom podľa cieľa aj 20 či 30 minút. V prípade nehody , alebo zhustenej premávky je zdržanie autom ešte väčšie. Samozrejme električky dokážu zdržanie skrátiť, keďže nie sú tak podriadené situácii na cestách. Pre všetkých, ktorí cestujú z miesta A do miesta B bez električkového spojenia však môže byť bicykel výbornou možnosťou na dopravu. Nakoniec v cieli je nutné vyriešiť parkovanie pre bicykel. Nie všade je to totiž také jednoduché.
Parkovanie bicykla
Len málo zamestnávateľov poskytuje zamestnancom osobité uskladnenie pre bicykel. Je tak šťastím, pokiaľ nachádzate vo svojom zamestnaní takéto možnosti. Ak náhodou máte drahší kvalitný bicykel s dielmi samými o sebe hodnotnými, asi nebudete chcieť bicykel zamykať o plot, alebo stĺp pred prácou. Žiaľ aj takéto podmienky niektorí zamestnávatelia poskytujú, respektíve neposkytujú. Nemusí ísť o ich budovu, neexistuje taká možnosť, alebo len nemajú záujem. Sú budovy, kde to nie je priestorovo možné vyriešiť. Aj to je nakoniec dôvod, prečo na bicykli do práce nejazdia aj niektorí tí, ktorí inak vôbec neváhali.